Hľadaná farba je zobrazením situácie bez informácie, pretože daný odtieň vzniká v digitálnych rozhraniach pri situáciách, kedy kvôli poškodeniu kódu nedochádza k zadaniu požadovanej farebnosti. V takom prípade neinformované pixeli nezhasnú, ale vyrovnajú sa z danou situáciou tak, že zobrazia všetky farby v rovnakom podiely. Takže v digitálnom svete nezodpovedá absencii vizuálnej informácie tma, teda čierna farba, ale niečo čo možno nazvať „všefarebnou“ šedou. Všefarebnou preto, že sa jedná o šedú farbu javiacu sa rovnako červenou ako zelenou, či modrou a žltou, či čiernou alebo bielou.
Lenže táto farba nesúvisí iba s digitálnym rozhraním, ale zohráva dôležitú úlohu aj pri informáciách zaznamenávaných ľudským okom. Už Johannes Itten hovorí o univerzálnej šedej, ktorá je niečím ako kompromisom medzi všetkými farbami. Je to farba, ktorú podľa neho ľudské oko vyhľadáva, pretože si na nej odpočinie. Dôkazom toho sú aj rôzne farebné ilúzie či „paobrazy“. Sú to snahy oka o vyvažovanie námahy spôsobovanej pohľadom na farebne príliš sýte alebo kontrastné povrchy.
Neobyčajnosť tejto všefarebnej šedej farby ma fascinovala natoľko, že som sa rozhodol nájsť receptúru na jej výrobu ako olejovej maliarskej farby. Najprv bolo potrebné vyskúšať obrovské množstvo rôznych kombinácií pigmentov. Akákoľvek minimálna zmena v ich zložení, pomere alebo už iba ich rozotrenie s ľanovým olejom spôsobovalo vo výsledku veľmi výrazné farebné premeny. U každej plochy bolo potrebné veľmi presne odvážiť podiely jednotlivých pigmentov a zaznamenať ich. Po preschnutí bolo potrebné jednotlivým plochám premerať ich farebnosť presným kolorimetrom, namerané hodnoty porovnať s ich záznamom o zložení a navrhnúť úpravy potrebné pre priblíženie sa k očakávanému výsledku. Nové pokusy bolo potom znovu potrebné premerať, a takto postupovať až kým sa meranie dokonale nezhodovalo s hodnotami všefarebnej šedej farby, takže sa jednalo o veľmi monotónny a časovo náročný proces.
Všetky tieto plôšky potrebné k nájdeniu správnej receptúry formou pokus—omyl, sú samy o sebe kvôli svojej rovnomernosti povrchu bez vizuálnej informácie. Ale po ich vyskladaní do jednej plochy, vďaka svojej nerovnakosti spoločne vytvárajú šum vizuálnej informácie, ktorá sa tak stáva zobrazením tohto celého procesu hľadania.
Sprievodná výstava v Malackom kaštieli 16. a 17.10. 2021